Den långa sömnen

Den långa sömnen av Siv Widerberg
Det finns en mening med att läsa boken om Ramijr. Jag vet att människor flyr för sina liv, jag vet att människor gömmer sig, jag vet att barn blir apatiska. Allt vet jag, men jag känner inget i hjärtat.
Ramijr kommer till Sverige tillsammans med sin mamma och lillasyster. De har förlorat far/make, syster/dotter i hemlandet. De tillhörde den minoritet som inte längre var önskvärd när landets ekonomi blev sämre. Ondskan som drabbar är oerhörd men samtidigt begriplig. Vi värnar var oh en om det som är oss närmast, nästan till vilket pris som helst. Landet som beskrivs är fiktivt men min tankar associerar till forna Jugoslavien.
Siv Widerberg beskriver det som är så svårt på ett varmt sätt. Huvudpersonen Linn är bara tolv år och vill lära känna Ramijr och hans ursprung. Hon är en tjej som känner med sitt hjärta. Om unga tjejer är som Linn kommer världen en dag se annorlunda ut. Den här berättelsen berättar mer om flyktingars situation än något reportage i tidningar eller TV.
Vi behöver böcker som berör. Jag blev berörd.

Kristina Jilke
Lindeskolan