’’Du är ondskan själv och sådana som du måste förstöras.’’

Ja, vad är ondska egentligen? Jag har läst Jan Guillous bok “Ondskan”. När jag läste denna bok fick jag en bild av vad det egentligen är. “Ondskan” handlar om killen Erik som är i tonåren. Han bor med sin mamma och sin mammas sambo som inte är hans riktiga pappa. Eriks styvfar slår honom, eller lättare sagt piskar honom varje kväll. Hur mycket han blir slagen beror helt på vad för humör hans far är på. Man måste tänka på att det här var förr i tiden och sådant här var vanligt då men läser man boken så förstår man vilken tid det utspelar sig.

Erik blev relegerad från sin skola i sin hemstad eftersom han tog ut sin ilska mot sin pappa på andra och fick åka och bo på en internat skola i Stockholm. Där möts han av händelser som testar hans tålamod, moral och sina absoluta gränser i många fall.

Den här boken är baserad på Jan Guillou själv. Det finns folk, bland annat Jans mamma som säger att händelserna i boken aldrig har hänt. Det har skrivits mycket om det tidningar och ingen vet egentligen om detta är sant eller inte.

Jag tycker boken var väldigt bra. Den var spännande och man fick verkligen en bild av händelserna och det var som att man är med i boken. Det fanns vissa stunder då det blev lite långtråkigt men jag tror det behövde vara så och då fick man mer insikt i detaljerna. Man skapar en bra bild av karaktärerna och jag tror det beror på Jan Guillous sätt att skriva. Overall så tyckte jag om boken väldigt mycket.

Hanna Binninge  TEB13, Tu