Gilla Caroline!


Jag har läst Konsten att vara Caroline av Peter Barlach and I liked it!
Caroline är 25 år och har inte riktigt hittat sin plats i tillvaron. Hon är singel och har ett jobb i delikatessdisken på Maxfood. För att sätta lite guldkant på tillvaron stjäl hon då och då de finaste köttbitarna och tillagar himmelska rätter. Hennes två stora talanger är matlagning och konsten att tala omkull folk. Hon drömmer om att starta en egen liten restaurang, men för det krävs ett rejält startkapital. Pengar som Caroline definitivt inte har, men många idéer om hur hon ska skaffa dem har hon... Hon har dessutom en förmåga att trassla till det för sig och på flera ställen tänker man; neej så där kan du ju inte göra! Men det kan Caroline visst. Hon är en sorts härlig blandning av Pippi Långstrump och Huckleberry Finn. Boken är en mix av feelgood, humor, girlpower och spänning. Bitvis var det så spännande att jag nästan blev nagelbitare. Och för att hinna med i Carolines fotspår håller boken högt tempo rakt igenom.

Nyligen såg jag en intervju med författaren då han fick frågan hur det kom sig att han skrev om en ung tjej när han är medelålders man. På den svarade han "Därför att Caroline är som jag, när jag var yngre och hon säger de saker jag önskade att jag hade sagt"...  Och precis så känner jag också, att Caroline säger det som man själv hade velat säga men som man kommer på långt efter att diskussionen tagit slut. Jag inte bara gillar Caroline, jag äälskar henne! Läs så förstår ni.

Det finns tre böcker om Caroline. Del tre har precis kommit ut Nyckeln till Caroline. Den är precis lika spännande och rolig. Ska snart kasta mig över del ett Det är jag som är Caroline.