Du, bara

"Frank, det här är min lillebror John."

Han tittar upp och ser på mig.

Jag håller andan.

Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval.

"Hej John."

Caroline har med sig en dejt hem som hon presenterar för John. Det är egentligen inget konstigt eftersom Caroline har dejtat en del olika killar genom åren, det konstiga med just den här killen är att John inte kan sluta tänka på honom.

Omöjlig eller förbjuden kärlek är ett klassiskt tema som jag personligen gillar. Författaren Anna Ahlund  använder temat på ett bra sätt och boken känns både verklig och modern. Berättelsen handlar även om en massa andra saker som kan vara viktiga i livet, en syster, en bästis, att hitta sig själv, Nick Drake och en pappershandel.

Du, bara är en väldigt finstämd kärlekshistoria!

Maja, bibliotekarie Karro