Så jävla kallt av Lova Lakso

Karla är 17 år och hatar kylan i Norrbotten. Hon och kompisen Kaja längtar bort, bort till varmare breddgrader där det händer saker och bussar går, även under helgerna. De vägrar att anpassa sig efter kylan, klär sig i snygga, hellre än varma kläder.

Att frysa om ögonen, vad fan? Det finns mycket vi skulle kunna säga om kylan, men vi bara säger hej. Försöker krypa in i oss själva och håller alla kroppsdelar så nära varandra som möjligt.

Missnöjet med allt trappas upp när Karlas älskade livskamrat, hunden Hemingway, blir sjuk och föräldrarna beslutar att den ska avlivas. Det tänker hon bara inte acceptera. Kaja och Karla gör verklighet av sina drömmar. De ger sig ut på en road trip. En road trip som blir allt annat än de drömt om... Allt för att rädda Hemingway eller är det egentligen sig själva? Vad gör man när pengarna tar slut? Tänker Karlas "typ" pojkvän också följa med? Vem är Kaja egentligen?

Det här är en hårdkokt road trip där jag har svårt att känna så mycket för karaktärerna i början. De är ju så arga på allt hela tiden, men eftersom berättelsen vecklas ut förstår man mer och mer och jag börjar gilla att läsa om dem (trots att de gör allt annat än vad jag tycker de borde göra!). De lever ett tufft och farligt liv och jag gissar att författaren medvetet har vävt in tydliga referenser till en av filmvärldens mest kända road movies Thelma och Louise. Bokens twist är så bra! Kolla filmen och jämför, men framför allt, läs boken om ni vill ha en spännande och drabbande historia om vilsna ungdomar som söker sig själva. Jag kan verkligen rekommendera den.

Det här är Lova Laksos debut. Jag hoppas på fler böcker.