Ditt hjärta är mitt

Shivaun Plozza har med Ditt hjärta är mitt skrivit en fantastiskt bra bok med lika delar av humor och allvar.
Vår huvudperson Marlowe är 17 år och hennes liv kan plötsligt börja på nytt. Hon har nämligen äntligen fått genomgå en hjärttransplantation. Grejen är bara att Marlowe känner starkt att hon inte kan komma vidare i sitt nya liv om hon inte får träffa sin donators familj men de vill inte det. "Om mitt hjärta inte är mitt eget - och jag inte vet vems det är - hur ska jag då någonsin kunna veta vem jag är?" En kommentar i en Facebook-grupp motiverar henne att försöka få kontakt med familjen i alla fall.

På hemmafronten också händer en del. Marlowe har precis flyttat med sin mamma, en militant vegan som är proffs på konfrontationer, och en lillebror som är den coolaste 12-åring jag stött på böckernas värld. Deras nya grannar har en slakteributik vilket förstås innebär vissa komplikationer. Marlowe stöter ofta ihop med grannens jämnårige son Leo och ett litet krig utspelas snart mellan dem, men ibland har du mer gemensamt med en person än vad första mötet låter ana.

Det här är en berörande bok där de vanliga funderingarna kring identitet har en annorlunda vinkel. Jag älskade den av så många anledningar och en av dem är helt klart alla otroligt roliga formuleringar som ibland fick mig att skratta högt. Som t ex mammans reaktion när Marlowe faktiskt får en kompis: ”Det var som om jag hade sagt att jag skulle ansluta mig till Greenpeace. Eller att Zan och jag skulle göra en räd på en uppfödning med burhöns.” 

Jag rekommenderar dig starkt att hänga med Marlowe ett tag!

Ale, bibliotekarie på Ru