En gripande fullträff!

Jag har läst Hästpojkarna av Johan Ehn och jag gillade den från första till sista sidan. Jag ville inte lägga den ifrån mig och när jag läst ut den känns det tomt. Ni vet känslan; vad ska jag läsa nu liksom? Karaktärerna kommer jag att bära med mig länge framöver.

Romanen har parallella handlingar som utspelar sig inledningsvis dels 2014 i Stockholm, dels i Prag 1926.

I Stockholm har 19-årige Anton precis fått sitt första jobb inom hemtjänsten. Där kommer han i kontakt med den nästan hundra år gamla Alexander Kovac som sägs vara besvärlig. Han varken pratar eller samarbetar med personalen, men Anton hittar faktiskt ett sätt att kommunicera. Sakta vinner han den gamles tillit och hans liv rullas upp via gamla foton och brev. En vänskap växer fram som kommer att påverka dem bägge.

I Prag får vi följa Sasha och Janek som bor på barnhem. De har bara varandra och när Janek hamnar i onåd hos en av föreståndarna blir tillvaron outhärdlig. De bestämmer sig för att rymma...

Ett av bokens teman är homosexuellas utsatthet i ett historiskt perspektiv. En stor del utspelar sig under Hitlertiden i Berlin. Detta är en stark och gripande roman där författaren gjort mycket research, vilket märks inte minst i källförteckningen i slutet. Det finns också några svartvita foton som ger extra autenticitet. Det är sådana här böcker jag letar efter! Därför började jag genast läsa Ensam i Berlin av Hans Fallada som varit en av inspirationskällorna. Den börjar fantastiskt den med... :)

Det här är Johan Ehns andra ungdomsroman och jag gillade även debuten Down under som bygger på egna erfarenheter från uppväxten. Hoppas att många upptäcker hans författarskap och att fler böcker är på väg.