Nickelpojkarna

Den här boken utspelas i två tidsplan, berättaren är både en ung Elwood och en vuxen Elwood. Den vuxne Elwoods historia i nutid återkommer lite då och då i boken och kopplas till de tidigare händelserna som ligger i fokus.

Den yngre Elwood lever i 1960-talets USA där han lyssnar till Martin Luther Kings tal, går med i antirasistiska demonstrationer och hoppas på en bra college-utbildning. Men en enda liten sak, att råka lifta med fel person, gör att Elwood skickas till The Nickel Academy, en sorts uppfostringsanstalt. Här får ungdomarna snabbt lära sig att alltid lyda och aldrig säga emot. För den som är till besvär skickas till "Vita huset" och där händer alla möjliga hemska saker som ingen vill prata om.

En av ljuspunkterna är att Elwood blir vän med Turner. De blir nära vänner trots att de har helt olika uppfattning om världen, Elwood försöker vara hoppfull och hitta tröst i Dr Kings tal, Turner däremot har en ganska cynisk världsbild där han tror att alla är onda och att man måste ta sig fram med list för att komma någon vart.

Under sin tid på anstalten utsätts pojkarna för förtryck, rasism och övergrepp. Om man inte bara härdar ut sin tid så finns det inte så många val för att komma bort från Nickel-akademin. Kanske har man tur att bli för gammal snart så att man skrivs ut, eller så kan man försöka rymma, det sista alternativet är att inte ta sig därifrån levande...

Colson Whitehead är kanske mest känd för sin roman Den underjordiska järnvägen som kom ut 2016 och som tilldelades flertalet priser. Nickelpojkarna (The Nickel Boys på engelska) är hans första roman sedan dess. Jag kan tänka mig att författaren haft höga förväntningar på sig och även jag var intresserad av hur den senaste boken skulle vara. Båda romanerna är baserade på verkliga händelser, vilket i alla fall fått mig att efter läsningen kolla upp de verkliga händelserna som ligger till grund för böckerna. Jag gillar böcker som får mig att tänka och där jag lär mig mer om världen och dess historia. Känner du igen dig? Då tycker jag att du ska läsa Nickelpojkarna!

Maja, bibliotekarie på Karro