Allt jag inte sa av Yrsa Walldén

Huvudpersonen flyttar till en ny stad där hon inte känner någon. Hon vill börja leva ett nytt liv efter gymnasiet vilket kan kännas både skrämmande och otäckt. Hela hennes liv blir upp och nervänt när hon mitt i allt det nya blir himlastormande förälskad i Dena. Till huvudpersonens sorg visar det sig att Dena har en pojkvän. Är förälskelsen ändå besvarad? Och hur går man vidare?

″Jag″ är en väldigt blyg person som inte pratar så mycket, i bokens början vågar hon inte prata med Dena, hon vågar knappt ens kolla på henne. Hur ska det gå för huvudpersonen? Kommer hon våga prata med Dena? Kommer dom kanske bli vänner? Eller händer ingenting emellan dem.

 

Författaren heter Yrsa Walldén. Hon har gått manusförfattarutbildning i Falun och är även utbildad genusvetare. Allt jag inte sa är hennes debutroman. Författaren har ett språk som gör att det är lätt att läsa och bokens uppbyggnad i korta kapitel gör också att boken är lättläst. I romanen får vi följa huvudpersonens vardag i jag-form.

 

Walldén verkar verkligen brinna för sitt jobb att skriva böcker: 

″När jag skriver söker jag ofta efter en känsla. Det behöver inte nödvändigtvis vara en känsla i historien jag berättar, utan handlar snarare om en känsla hos mig när jag skriver,” har hon sagt i en beskrivning om sig själv. I boken märker man att hon brinner för att skriva då det är en välskriven och händelserik bok. Berättelsen utvecklar sig till en väldigt känslofylld roman med ett driv som gör att man vill läsa vidare, en bok som om du inte redan läst, måste läsa.

 

Efter att ha läst boken så försökte jag komma på något mindre bra med boken också men det var svårt, så det enda jag kan säga är att jag gärna vill ha en uppföljare på boken då den inte var så lång.


elev i PDP22 Ru