Travis Baldree - Legends & Lattes

Det var länge sedan en bok gjorde mig så här glad. Travis Baldrees skapelse Legends & Lattes är så mysig att jag fångar mig själv med ett dumt flin på läpparna gång på gång.

Ja, jag tipsar återigen om en fantasybok, men den här boken är så annorlunda från ”vanlig” fantasy att du verkligen inte behöver vara ett fan av genren för att gilla den. Fantasygrejen är mest för att placera historien i en värld som passar, men själva storyn är mer kärlek/relationer än något annat.

Vår huvudperson Viv är less på att slåss. Hon har varit en legosoldat hela sitt liv, ett hyrsvärd som kunnat anlitas för att lösa alla möjliga problem. Men nu får det vara nog. Ett sista uppdrag tillsammans med gruppen hon jobbat med på sistone, sen hänger hon upp svärdet på väggen.

För Viv har en plan. När gruppen senast slog läger i en större stad upptäckte hon en ny grej – kaffe.
Hon kan inte sluta tänka på denna makalösa dryck en den mysiga atmosfär hon drack den i, så hennes mål är nu att öppna hennes egna lilla café.

Det finns några problem dock…
För det första, så är Viv en stor muskulös orch som inte direkt utstrålar mysig stämning.
Och för det andra så är det ingen som någonsin hört talas om kaffe…
Och för det tredje så är inte alla i hennes förra grupp så nöjda med att hon slutat…

En otroligt charmig historia med karaktärer som är både underhållande och intressanta.
Jag tror aldrig jag varit såhär engagerad i hur bra en påhittad kaka kommer sälja 😊.


                                                                                                                        ///David på Karro