James S.A. Corey - Leviathan Wakes

Jag ber om ursäkt i förväg.
Om du fastnar för den här boken har du en bokserie på nio böcker framför dig.
Men det är så jäkla bra…
Första boken i serien heter Leviathan Wakes och är skriven av James S.A. Corey.

Jag fortsätter på mitt tema att tipsa om böcker som också blivit bra tv-serier. På Amazon Prime finns en serie vid namn The Expanse som är baserad på de här böckerna – mycket sevärd!

Det är ganska traditionell science fiction vi jobbar med här – rymdfärder, interplanetär politik och hot om universums undergång.
Mänskligheten har koloniserat solsystemet. En självständig stat har bildats på Mars och i utkanten av solsystemet finns något som kallas The Belt – ett område med osannolika rikedomar av mineraler som via rymdstationer och skepp det nu bedrivs massiv gruvdrift på. Det har skapat som ett nytt samhälle med belters, folk som bott i rymden så pass länge att deras kroppar inte längre klarar av jordens gravitation. Belters känner sig utnyttjade av både Jorden och Mars, så något slags ojämlikt trefrontskrig ligger och bubblar under ytan.

Vi följer främst en man vid namn James Holden. Han är född på Jorden, men jobbar nu på ett av dessa gruvskepp ute i The Belt. När han och hans crew kommer i besittning av ett övergivet skepp vid namn Scopuli hittar de en hemlighet de kommer att önska att de aldrig snubblat över…

Parallellt med detta har vi en sidostory med polisen/privatdetektiven Miller. Han är en belter, jobbar som ganska korrupt snut på en rymdstation och har nyligen fått i uppdrag att hitta en rik jordbos dotter som rymt hemifrån. När ledtrådarna pekar mot rebellsympatisören James Holden och hans skepp Scopuli inser han att denna dotter kan vara nyckeln till allting.

Det här är rymdsåpa när det är som bäst – det är action, drama och fascinerande karaktärer.

Jag spenderade en stor del av min semester i denna värld och jag ångrar inte en sekund.
Det här är fruktansvärt bra läsning.

//David på Karro