2011-06-09

Tretton skäl varför av Jay Asher



Det är en helt vanlig eftermiddag efter skolan. Tonårskillen Clay Jensen kommer hem och hittar ett paket på trappan utanför huset där han bor, adresserat till honom. I paketet finner han några kassettband. Som tur är har familjen en gammal stereo med kassettbandspelare i garaget. Clay går genast dit, stoppar in första kassettbandet som är prydligt märkt med en "etta" respektive "tvåa" på var sida. Ur de små högtalarna ljuder då en välbekant röst: "Hej, tjejer och killar. Hanna baker här. Live och i stereo".

Detta är upptakten på historien. Hanna Baker, Clays numera avlidna klasskamrat, är den som talar på bandet. Död, genom självmord några veckor tidigare, deklarerar hon nu att hon tänker berätta sitt livs historia. Att just Clay har fått banden är för att han finns med på den lista över de personer som hon anser vara orsaken till att hon tagit sitt liv. Kassettbanden är sju till antalet och det finns, enligt Hanna, 13 skäl till varför hon har begått självmord. Varje sida på banden är tillägnad en särskild person, de tretton skälen är alltså tretton personer och deras handlingar. På band nummer sju är den sista sidan tom. Reglerna hon sätter upp för de utvalda mottagarna är enkla. För det första: de ska lyssna på banden. För det andra: de ska skicka dem vidare till nästa person på listan. Person nummer 13 kan låta banden "fara åt helvete".

Clay blir chockad. Denna tjej, Hanna, som han varit förälskad i på avstånd, vad skulle han ha gjort henne? Kanske har han fått banden av misstag, skulle de ha skickats till någon annan? Men naturligtvis måste han fortsätta lyssna, måste få veta vilken sida som eventuellt handlar om honom. Snart berättar Hanna att alla de som står på hennes lista också ska ha fått en karta. Och visst har Clay fått det. Strax innan Hanna tog sitt liv så hade någon skjutit in ett kuvert genom springan till hans skåp och på kuvertet hade det stått: "Spara detta, du kommer att behöva det". Inuti låg en hopvikt stadskarta. Med kartan i handen och en gammaldags freestyle i öronen ger sig så Clay ut i Hannas fotspår för att följa hennes livs resa.den berättelse som slutar med hennes självmord.

Jag sträckläser den här boken. Precis som Clay inte kan sluta lyssna på kassettbanden så kan jag inte sluta läsa. Jag skulle lätt kunna ange 13 skäl varför men säger istället, läs boken! Du kommer aldrig att glömma den.


2011-06-08

Norwegian wood av Haruki Murakami

Det är sent 60-tal och Toru Watanabe, 19 år, har just flyttat hemifrån fär att sudera teaterhistoria på universitetet i Tokyo. Hans oroliga föräldrar har letat upp ett studenthem för manliga studenter, där han skrivs in och får dela rum med en ung man med bacillskräck och strikta vardagsrutiner. Som kontrast till sin rumskompis börjar Toru umgås med den världsvane casanovan och juridikstudenten Nagasawa som bor på samma ställe. Tillsammans utforskar de Tokyos nattliv och diskuterar litteratur.

En dag möter Toru den allvarliga Naoko, som varit tillsammans med hans bäste vän, en vän som tog sitt liv i tonåren. Toru och Naoko sörjer sin gamle vän djupt men de finner varandra i stark vänskap och inleder försiktigt en slags kärleksrelation. Naoko är tyvärr en trasig själ och måste därför skrivas in på ett vårdhem för psykiskt sjuka, så deras kärlek får vänta, i hopp om att Naoko ska tillfriskna.

Under tiden träffar Toru en annan kvinna, Midori, en kursare till honom som med sitt energiska, obekymrade sätt är Naokos motsats. Toru och Midori får också de en nära kontakt men även den relationen är något trevande. För den unge Toru tycks livet som en berg- och dalbana och kärleken till två kvinnor, dels den allvarliga barndomsvännen Naoko och dels den lättsamma Midori, gör Toru alltmer förvirrad.

Norwegian wood har jämförts med Räddaren i nöden (1953) av J. D. Salinger med sin träffsäkra skildring av en man på gränsen mellan ung och vuxen. En annan bok på samma tema från våra breddgrader är Skit i traditionerna (1969) av dansken Leif Panduro. Alla tre böckerna beskriver en ung man på väg ut i livet, för att gör egna val och för att möta kärleken. I Norwegian wood möter Toru djup sorg och stor glädje på ett stilla nostalgiskt vis, och kanske är det därför han är en rätt försiktig person som ändå tycks landa någorlunda väl med fötterna på marken?