Välkommen till Jellicoe Road

Jag följer en del bokbloggar för att hålla mig ajour i bokvärlden och ibland när jag stöter på böcker som hyllas av många blir jag lätt skeptisk, men också nyfiken. Så kom jag i kontakt med en i Sverige än så länge ganska okänd författare som heter Melina Marchetta. Den omskrivna boken heter Jellicoe Road och jag måste sälla mig entusiasterna.

Taylor, 17 år, är faders- och moderslös. Pappan dog i en bilolycka och hon övergavs av sin mamma på Jellicoe Roads 7-eleven när hon var 11 år. Sedan dess har hon bott hos Hanna som jobbar på internatskolan där Taylor något motvillig nu blivit elevhemsledare. I orten finns även en "vanlig" skola, jellisarna, och några veckor per år får staden besök av en kadettskola. Mellan dessa tre skolor pågår sedan länge ett slags låtsaskrig där ledarna för skolorna har till uppgift att förhandla med de andra grupperna när det behövs och det gör det ofta. Ledaren för kadettskolan visar sig vara en kille Taylor har en inte helt okomplicerad historia med. När Hanna i bokens början försvinner och efterlämnar sig ett påbörjat manus som handlar om några ungdomar som bodde i trakten förr tar Taylors liv en ny vändning. Hon känner att hon bara måste få veta vad som hänt med sin mamma. Varför hon blev lämnad, av både mamman och Hanna. Vilka var ungdomarna i manuset? På vägen utvecklas vänskaper, kärlek uppstår, olyckor och tragik uppenbaras.

Jag håller med många om att boken är förvirrande och till och med lite seg i början, men när man väl kommit in i handligen är det en helt fantastisk bok. Vacker och sorglig på en och samma gång. I början är det många namn att hålla reda på (om jag läste boken för första gången skulle jag överväga att skriva upp dem på ett papper tills jag lärt mig vilka de olika karaktärerna är). Avsnitten som utgörs av Hannas manus är kursiverad text och de kan kännas lite omotiverade till en början, men i slutet inser man hur viktiga de är för berättelsen. Samma sak gäller Taylors drömsekvenser. Alla delar smälter till slut samman till en helhet och det mesta får sin förklaring. Så fort den var slut ville jag börja om från början för nu vet jag ju vilka detaljer från förr som är viktiga för berättelsen som utspelar sig nu. Berättartekniskt är boken inte helt lätt så det är ingen bok jag rekommenderar åt dig som inte är så läsvan, men till alla er andra: vad väntar ni på!?

Ale, bibliotekarie Ri