Lite offside av Hans Erik Engqvist


En handling som skildrar vänskap, dramatik, motgång och framgång får man möta i boken Lite offside. Man får följa olika personer som har någon form av anknytning till idrott eller sport. Boken är uppbygd med olika berättelser i varje kapitel. Jag fick läsa om hur personerna i det vardagliga livet möter och tar sig igenom problem och motgångar, både på och utanför deras idrotter och aktiviteter, alltså Lite offside.

Sandra är 15 år, och har spelat fotboll i större delen av sitt liv, det är det hon tycker mest om att göra på dagarna. Hennes pappa började dricka redan när hon var 11 år. Han trodde att hon var för liten för att förstå vad som hände, men hon hade sett alla ölburkar i garaget och i sophinken, hon hade även sett hans spritflaska under en hoprullad slang i garaget. Sandras pappa brukade komma och kolla på hennes fotbollsmatcher som hon spelade, men han slutade med det när han började dricka.

Sandra vill aldrig mera spela fotboll igen, inte ens röra en boll. Hon längtar tillbaka till tiden när hennes pappa var med henne, men det är han inte, inte längre.

Jag tyckte att det var en intressant och bra bok och läsa, med många spännande berättelser. Jag kan lätt känna igen mig i många situationer som utspelas i boken. Det var lätt att komma in i boken och jag rekommenderar den till de som vill läsa en mycket annorlunda idrotts bok.

Anton Palm, NA12 Ri