Om att vilja vara någon annan

Ibland får man bara en känsla av att vilja ge sig av och pröva något helt annat. Leva ett helt annat liv än det man lever. Precis där är My som är huvudperson i Moa Herngrens bok Homecoming queen:

"Jag kunde inte säga som det var. Att jag behövde det här. Bli någon annan ett tag. Nån som ingen förväntar sig att jag ska vara. Fly från mig själv och den roll jag spelat så länge. Den roliga. Klassens clown....Det måste bli bättre nån annanstans där inte alla känner mig. Rädslan kan ju inte följa med till andra sidan Atlanten. Eller kan det det?"

  My gör bort sig totalt inför hela klassen. Hon kan inte skämta bort det eller låtsas som ingenting. Om hon bara kunde sjunka genom golvet och aldrig behöva visa sig i skolan mer. Det är som om någon  har tagit över hennes liv: GöraBortSig- monstret. Som någon slags paniklösning och för att slippa erkänna för sig själv att början på gymnasiet inte alls blev som hon tänkt sig, så bestämmer My sig för att ge sig iväg till USA som utbytesstudent. Bara bort från allt och alla som känner henne så att hon kan bli den hon egentligen är och vill vara. Hon hamnar i en värdfamilj långt ute på landsbygden och hemlängtan blir som en spark i magen. Hur ska hon överleva här? Med rosa marrängklänningar, cheerleaders och knepiga dejter? Som svensk blir hon också förvånad över hur naturligt rasismen är en del i det dagliga livet.

Homecoming queen är en historia som berör.  My får verkligen kämpa och hon är långt hemifrån. Ganska så snart får man också klart för sig att allt inte står rätt till i värdfamiljen....