Gillade du Jellicoe road? Då borde du läsa Francesca!

Melina Marchetta slog igenom stort med sin bok "Jellicoe road" och blev snabbt en favorit hos alla bokbloggare runt om i Sverige. Förra året översattes även hennes bok Francesca till svenska.

Francesca ska precis börja gymnasiet när boken börjar och måste då byta skola. Tyvärr blir det inte den skola som Francesca själv skulle valt utan den som föräldrarna väljer, en katolsk pojkskola som precis börjat tillåta även tjejer som elever. Till en början är killarna motsträviga och det är en hel del rivalitet mellan grupperna. Under bokens gång minskar rivaliteten och Francesca inser att man aldrig kan veta i förväg vilka som kan bli de bästa av vänner.

Francesca lever nästintill ett dubbelliv, ingen i skolan vet vad som egentligen pågår hemma. Hennes mamma har haft ett sammanbrott och är nu deprimerad och sängliggande. Hela familjen påverkas och det blir tufft att balansera privatlivet hemma med den nya skolan där inga av de gamla vännerna går. På den gamla skolan umgicks Francesca i ett gäng med populära tjejer som man efter ett tag märker är ganska fåfänga och ytliga. Sakta men säkert får både Francesca och jag som läsare lära känna flera av personerna på den nya skolan. Där finns den irriterande Thomas Mackee, mansslukerskan Siobhan Sullivan, den argsinta och politiskt korrekta Tara Finkle (en av mina favoritkaraktärer) och sist men inte minst den ganska så underbara William Trobal.

Även jag var en av dem som älskade "Jellicoe road" så jag hade höga förväntningar på den här boken och efter att ha läst färdigt känner jag mig nöjd. Det är en finstämd historia om att vara ung och hitta sig själv som jag tror att många kommer att tycka om!

Maja, bibliotekarie på Karro