Half bad - Ondskans son, en riktigt spännande bok!

Half bad - Ondskans son av Sally Green är första delen i en serie och jag gillade den så mycket att jag läste del två på engelska eftersom jag inte orkade vänta på översättningen, men nu finns även del två på svenska. Böckerna handlar om Nathan som är hälften vit häxa och hälften svart. Han är uppväxt med sin mamma (vit häxa) och sina halvsyskon och han har aldrig träffat sin pappa som sägs vara den farligaste och mäktigaste svarta häxan i världen.

När boken börjar är Nathan tillfångatagen och instängd i en bur. Han tvingas arbeta och träna och blir hela tiden misshandlad av den som håller honom fången. Så boken börjar mitt i historien och väldigt spännande, man får både tillbakablickar om hur han hamnade i buren men sedan går berättelsen framåt mot att försöka rymma och den fortsatta berättelsen. Nathan är jagad på grund av sin pappa, myndigheterna för häxorna tror att Nathan kan vara farlig. Nathan själv vet ingenting om sin pappa och inte heller så mycket om sig själv, men under bokens gång får både Nathan och jag som läser reda på mer och mer om de olika häxorna, deras krafter och hur allt hänger ihop.

Boken utspelar sig mestadels i England men de åker även till andra länder i Europa. Jag tycker att det svenska omslaget är lite missvisande för världen det utspelar sig i känns som att det skulle kunna vara vår värld idag, de har till exempel mobiltelefoner och annan modern teknik, på omslaget ser det ut att kunna handla om någon äldre tid, men så är det inte!

Jag gillade verkligen den här boken, den var snabbläst och spännande och jag tycker att alla som gillar magi och övernaturligheter borde läsa den här!

Maja, bibliotekarie Karro