Läs en novell!

På senare tid har jag läst en hel del noveller, många från förlaget Novellix som ger ut noveller i små böcker som är väldigt lätta att ta med sig i fickan eller väskan. Det jag gillar med noveller är att det korta formatet låter mig läsa flera olika berättelser på ganska kort tid. Novellernas format gör dem också intressanta att analysera och fundera kring.

Jag tänkte tipsa om två noveller från Novellix som jag gillade lite extra!

Den ena är Märit av Astrid Lindgren, som syns uppe till vänster på bilden. Det var kul att läsa något av Astrid Lindgren som vuxen och det fanns många intressanta vinklar i denna korta berättelse. Märit är ett ensamt barn som inte har det så lätt i skolan. En dag är det en klasskamrat som gör något snällt för Märit och då blir hon väldigt fäst vid denna person. Klasskompisen blir inte så nöjd över att ha Märit hängande efter sig men försöker att inte bry sig om henne. Det är en fin och sorgsen berättelse om ensamhet.

Den andra novellen jag vill tipsa om är Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald. Fitzgerald är mest känd som författaren som skrev The great Gatsby men även denna novell är ganska känd, speciellt efter att ha blivit en långfilm med bl.a. Cate Blanchett och Brad Pitt. När jag såg filmen var det flera saker jag undrade över och som jag faktiskt inte gillade. Men nu när jag läste novellen som ligger till grund för filmen tyckte jag mycket om den. Kanske är denna historia bättre anpassad till att vara kort och inte en hel långfilm. Berättelsen handlar om Benjamin Button som föds som en gammal man. Först har Mr. Button svårt att förstå att denna gamla man är hans son men till slut tar han med sig honom hem. Benjamin lever sedan en typ av baklängesliv där han för varje år som går blir ett år yngre. Det är inte helt lätt att hänga med i samtiden och i sin vänskapskrets när man hela tiden blir yngre när de andra blir äldre. Det finns mycket att fundera över i denna historia!

Maja, bibliotekarie Karro