Fantastisk vänskap, starka tjejer och den komplicerade kärleken

När jag läst baksidestexten på Sara Ohlssons senaste bok Ingen normal står i regnet och sjunger anade jag att den skulle lösa mitt dilemma att välja bok att blogga om den här veckan. Så blev det.

Ella och Charlie har varit vänner sedan de var så där två år. De känner varandra utan och innan och är som låtsassyskon. Deras självklara vänskap är något jag tror de flesta skulle avundas. Ingen av dem har någon partner; Ella konstaterar t ex att hon gillar killar och att hon gärna hånglar (det händer typ varje gång hon blir full) men när de hånglat ett tag och hon vill prata säger killen nästan alltid tråkiga och meningslösa saker och då vill hon hellre prata med Charlie.

När skolan börjar efter sommaren händer det något oväntat; både Charlie och Ella drabbas av den stora kärleken. Charlie faller för Ellas klasskompis Niki som tidigare har introducerat för oss så här: "Niki är cool, men också ganska mycket psykopat." Det blir lite jobbigt för Ella att plötsligt dela Charlie med någon annan och särskilt en som hon inte är så förtjust i till en början, men med tiden upptäcker hon faktiskt sidor hon inte alls väntat sig hos Niki. I Ellas eget kärleksliv händer det också saker när hon börjar ana att en av killarna i klassen kanske inte är så dum i huvudet som hon har trott. Men är hon verkligen kär i honom på riktigt?

Det finns så mycket jag gillar med den här boken och precis som Ella gör listor över saker som hon gillar och inte vill glömma bort (t ex Bästa dofterna, Vara lycklig-tricken, To do i höst) måste jag göra en "Bra saker med Ingen normal står i regnet och sjunger"-lista:

  • titeln (precis som författarens förra bok "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag")
  • karaktärerna
  • tonen och humorn
  • hur ämnen som ibland fortfarande känns lite tabubetonade skildrasså självklart och okomplicerat, t ex att det faktiskt syns ibland att någon har mens, att även tjejer dricker sig fulla, onanerar, hånglar och har sex bara för att en har lust 
  • hur författaren genom Niki och Ella får in massor av bra tankar om feminism och normkritik på ett helt underbart sätt, t ex " 'Alla tjejer skriver snyggt', säger Svante. -'Du menar att fin handstil är medfött? Tillsammans med äggstockarna?' säger jag."
  • och mycket mer...
Passa på att lyssna på Saras Spotify-lista som hon gjort till boken.

Ale, bibliotekarie på Rudbeck/Kvinnersta