När krisen kommer

Jag har läst Kyla av Therese Henriksson

Termometern visar -34° när strömmen går. Sofia och hennes syskon Theo och Simon bor i Aleå, Norrbotten. De är ensamma hemma medan föräldrarna åkt på Thailandssemester. Hur länge kommer elavbrottet att vara och hur utbrett är det? Situationen blir snabbt allvarlig när de inser att maten inte kommer att räcka länge och ingenting funkar utan el. Kanske morfars sommarstuga kan vara en räddning, men hur ska de ta sig dit? Ingen har körkort. Och vart är Elias? Hur känner han egentligen för Sofia?


Vem kan man lita på i kristider? Vad är det egentligen som hänt? Kan man äta bäver? Det här är en snabbläst och spännande katastrofbok med många frågor, men också en trovärdig berättelse som jag verkligen levde mig in i. Den fick mig att fundera på hur förberedd jag är på en krissituation. Syskonen i boken kände till broschyren Om krisen kommer, men insåg att de inte levt upp till den. Gör du?
Om krisen eller kriget kommer