Marlon James - Black leopard, Red wolf


Jag har läst mycket fantasy i mina dagar.
Långtifrån allt är guld, men om jag skulle ge mig på att göra någon slags personlig Hall of Fame över fantasyböcker skulle topp tre se ut så här:

1. Sagan om Ringen
2. Game of thrones
3. Black leopard, Red wolf

Vi pratar alltså här om en bok av otroligt hög kvalité. Det finns så himla mycket att gilla med den här boken och även om den är uppe och nosar på samma dignitet som klassikerna Sagan om ringen & Game of thrones är den väldigt olik dem. Jag ska försöka förklara…

Marlon James bok utspelar sig i en fantasy-version av Afrika. Ett farligt, drömskt och ganska trippigt Afrika. Historien berättas i form av ett förhör – en man som kallas Tracker frågas ut om hans uppdrag att hitta en försvunnen pojke. Tracker är till en början motvillig att svara på frågor - han berättar lite historier men inget verkar röra den försvunna pojken. När Tracker berättar hur han som ung flydde sitt familjehem på grund av övergrepp från sin far börjar historien dock ta fart – i samband med denna flykt lärde Tracker nämligen känna den underlige (och väldigt närgångna) karaktären Leopard. Det är Leopard som så småningom rekryterar Tracker till gänget som ska ut och hitta den mystiska, försvunna pojken.

Det är magi, övernaturliga förmågor, intressanta karaktärer och monster i överflöd. Boken är baserad på afrikansk folktro, vilket i alla fall inte jag är så vass på, så mycket kändes nytt och fräscht för mig.

Jag ska dock höja ett varningens finger – boken är inte helt lätt att komma in i. Den är på engelska, men den är skriven typ på dialekt och med väldigt många liknelser (främst med djurvärlden). Det är lite svårt att förklara, men det lite ovana språket i kombination med många namn och stundvis trippig story gör att det tar en liten stund innan en fattar vad som egentligen händer. MEN, lyckades du komma förbi det hindret har du en unik läsupplevelse och en av de bästa böcker jag läst på många år.

Black leopard, Red Wolf är första delen i en trilogi. Del två, Moon Witch, Spider King, kom ut för bara någon vecka sedan och del tre är inte släppt än.
Michael B. Jordans produktionsbolag Outlier Society har köpt filmrättigheterna till boken, så bli inte förvånade om den dyker upp som film eller serie inom den närmsta framtiden!

//David, bibliotekarie på Karro