Annika Norlin - Jag ser allt du gör

 


Idag tänkte jag tipsa om en liten novellsamling jag läste nyligen som gjorde mig munter. Den heter  Jag ser allt du gör och är skriven av Annika Norlin.

Det är som sagt en novellsamling, så det är flera små fristående historier i samma bok, men vissa karaktärer dyker upp i flera av berättelserna. Det är åtta historier allt som allt, och författaren skjuter högt och lågt gällande handling och teman. Till exempel har vi Bekräftaren - en novell om en psykolog som börjar tvivla på sin egen kontroversiella psykologimetod, Balthoran – en novell om en ensam man som skaffar en ”postorderfru” & Kul för dig, trist för mig – en novell om ett band på turné i Tyskland.

Genomgående för alla noveller i denna lilla bok är en genuin fascination för människor. Det är inte alltid vackra karaktärsporträtt som målas upp – men det känns verkligt. Det är riktiga människor vi följer. Jag bryr mig verkligen om den ensamstående mamman som hamnat i ett skamfullt underlägset förhållande med en ynklig krake till man, jag känner igen mig i barndomsskildringen med de outtalade, nästan hemliga, relationerna och när filmklubben lyckas få tag på den okände filmskaparen de dyrkar sitter jag som på nålar.

Det är en riktigt jäkla omvälvande läsupplevelse.

Annika Norlin som skrivit novellerna är kanske mer känd under artistnamnen Hello Saferide eller Säkert!, under vilka hon vunnit bland annat fem Grammis-priser och P3 Guld för bästa kvinnliga artist. Hon har även på senare år vunnit både Karin Boyes litterära pris och Adlibris-priset för sitt skrivande.

//David på Karro