Om rätten av välja sitt liv


Medan jag läser boken Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad så tänker jag flera gånger att "det är så här det är". Jag tänker att det är i denna verklighet som många ungdomar i Sverige lever i dag och att jag står utanför. Jag tänker även att vi är många som är svikare i detta samhälle.

Det är den kurdiske unge mannen Armán som berättar sin historia för mig. Hur han en sommar, efter viss övertalning från fadern och småsyskonen, följer med dem på en semesterresa till faderns hemby i Kurdistan. Armán dyrkas av sina småsyskon och fram tills nu har fadern låtit honom inta rollen som rebell inom familjen. Men i byn i Kurdistan tar livet en annan väg för Armán. Där väntar nämligen den tillika unga Amina, flickan som han lekte med under sina sommarlov på besök i Kurdistan, flickan som nu har blivit en ung och enligt traditionen giftasvuxen kvinna och som också är Armáns kusin. Så långt kommen i berättelsen behöver jag som läsare ingen större fantasi för att kunna räkna ut vad resten av berättelsen kommer att handla om. Men tråkigt blir det inte. Nu gäller det nämligen liv eller död för Armán och Amina och författaren har helt och hållet placerat mig mitt i deras känslostormar i den lilla byn i Kurdistan. Beskrivningen av det som sedan händer är så levande att jag ser det hela som en film framför mig. Undrar om Asaad månde har tänkt "film" medan han skrev?

Det som händer är alltså följande, vilket ni nog redan förstår: Semesterresan var ingen semesterresa utan ren äktenskapsförmedling. Armán vill inte gifta sig med Amina men Amina har resignerat, under traditionens tyngd, och ser det som en möjlighet att åtminstone få en vänligt sinnad make. Fadern och den övriga släkten i Kurdistan utsätter snart Armán för ren psykisk tortyr och vid ett svagt tillfälle går han deras vilja till mötes och godtar ett äktenskap, något han ångrar redan följande dag. Bröllopsfesten sker omgående och nu blir det bråttom för Armán att åka tillbaka hem till Sverige och ordna med det praktiska inför Aminas ankomst. Amina å sin sida reser till Syrien för att därifrån söka uppehållstillstånd hos den svenska ambassaden.

Väl hemma i Stockholm blir Armán förälskad i en svensk kvinna. Han klarar inte av att berätta för henne att han faktiskt redan är gift och ju längre tiden går desto svårare blir det naturligtvis att avslöja sanningen och lögnen lever vidare genom att han hela tiden gör allt för att förhala Aminas ankomst. Armán lever nu i konflikten mellan släktens krav i Kurdistan, Aminas tröstlösa väntan i en isolerad lägenhet i Syrien och sin nya förälskelse i Sverige. Vilken människa som helst skulle kunna gå under för mindre och vetskapen om att en massa människor blir lidande till följd av hans lögner gör Armán desperat.

Det sägs att boken är delvis självbiografisk. Måhända är det så. Att mängder av sådana här berättelser lever omkring oss i verkligheten, det vet vi i alla fall. Stjärnlösa nätter är en mycket träffande titel på boken. Svart, svart blir himlen för alla som inte får behålla rätten till sitt eget liv.

Pernilla Tyrfors, bibliotekarie, Karolinska skolan