Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers

Jag har läst en bok som heter Livet på en kylskåpsdörr. Den är skriven av Alice Kuipers. Boken är väldigt luftig för att alla sidor innehåller bara post-it lappar så det går väldigt snabbt att läsa denna bok. Själv så tycker jag att den är väldigt spännande och den fångar ens uppmärksamhet. Den får en att läsa den på en gång. Det var så jag upplevde det.

Boken jag har läst handlar om en helt vanlig tonårsflicka som heter Claire och hennes mamma. Dom bor själva i en lägenhet. Claires mamma och pappa är skilda sen länge sen och hon är det enda barnet. De lever nästan ett helt normalt liv. Mamman jobbar och flickan går i skolan. Det enda onormala är att dom träffas väldigt sällan. Varje gång Claire är hemma så är hennes mamma i jobbet eller bara utomhus. Och varje gång hennes mamma är hemma så är Claire i skolan eller utomhus. Det dom gör är att dom sätter upp post-it lappar på kylskåpsdörren varje gång dom kommer hem och ska lägga sig eller när dom är på väg ut. Då berättar dom vart dom är på väg och ifall Claires mamma behöver någonting som ska handlas så sätter hon pengar på köksbänken och skriver upp varorna på en post-it lapp.

Några veckor innan Claires födelsedag så blir det väldigt stressig. Då ser dom aldrig varandra. Claire är så upptagen med att planera skolavslutningen och sin födelsedag. Och det pågår så, tills saker och ting börjar vända. Hennes mamma blir sjuk och hon får veta att hon har fått cancer. Det värsta är att Claire får reda på det genom en post-it lapp.

Då mamman har cancer och flickan har det tufft så går dom igenom en svår situation. Dom gör allt för att försöka göra varandra starka och muntra upp varandra. Då och då får dom lite hjälp av en bekant. Men ändå går saker och ting hela tiden neråt.

Mer än detta ska jag inte avslöja men för dig som gillar spänning fast med lite och luftig text så rekommenderar jag denna bok väldigt starkt!

Zamzam Abokor NA12 Ri