Sanningen om Takeos liv!

”Jag stod där och darrade och kunde inte röra mig. Den här mannen hade dykt upp ur tomma intet. Han hade dödat mitt framför ögonen på mig för att rädda mig. Jag föll på knä framför honom och sökte efter ord att tacka med”.

Där börjar den spännande och otroliga resan för den unga speciella pojken Takeo som ännu inte har upptäckt sitt riktiga jag. Berättelsen är utspelad vid den tid då Medeltiden ägde rum i ett land som efterliknar Japan. Pojken är nyfiken och gillar att utforska skogen runt sin fridfulla by uppe vid bergen där han bor med sin mamma. Byn har inte varit påverkad av kriget som äger rum vid kusterna mellan de stora klanerna långt borta från Takeos lugna by. Snart kommer det få en vändning! Den unge mannen Otori Shigeru som hjälpte Takeo ska nu lära pojken allt man behöver veta, och färdigheter Takeo inte visste att han har.

"Över näktergalens golv" är den första i trilogin ”Sagan om klanen Otri” och är skriven av den kände ungdomsförfattaren Lian Hearn som lever sitt liv i Australien men föddes i England. Eftersom Hearn skriver ungdomsböcker är boken lättläst och den är mycket enkel att komma in i, samt mycket spännande redan i första kapitlet!

Samuel TEF 13, Tu