Häxor, häxor, häxor!

Jag gissar att det finns fler än mig som efter Engelsforstrilogin är sugna på mer häxor. Så  när jag förra året hittade Farlig förmåga av Jessica Spotswood på biblioteket blev jag alldeles till mig. Det är den första delen i serien "Systrarna Cahill". Del två, Stjärnmärkt, har nyligen kommit på svenska och den är minst lika spännande som bok ett!

Böckerna utspelar sig under 1800-talet, men i en fiktiv värld där Brödraskapet styr och häxor måste gömma sig. Cate är den äldsta av systrarna Cahill som hela tiden försöker göra det som är bästa för sina två yngre systrar och deras pappa. Mamman, som dött när systrarna var små, var en häxa och det visar sig att även alla tre systrarna är häxor. Brödraskapet som styr vill ha ett patriarkalt samhälle där kvinnor varken får jobba eller gå i skolan, men det värsta de vet är häxor. Får de reda på att någon är en häxa kastas de genast i fängelse, eller ännu värre...

 Mycket hinner hända i de två första böckerna i denna serie, bland annat hittas systrarnas mammas gamla dagbok, vänner kastas i fängelse, någon går med i systraskapet, någon går med i brödraskapet, förlovningar bryts, kärleken frodas och en profetia som kan förändra hela landet uppdagas. Ja, böckerna har alla element som behövs för att det ska bli riktigt spännande!




 Maja, bibliotekarie på Karro