SAA13 på Virginska läser..

..deckare! Här följer utdrag ur elevernas recensioner av Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Hoppas ni blir nyfikna på boken!




"Den är fängslande och spännande från början till slut. Jag rekommenderar Håkan Nessers roman för dig som är mellan 13-18 år och som tycker om att läsa om kärlek, mord, familjekris, vänskap och mysterier."

"Jag tycker boken är bra och intressant, den ger skön sommarkänsla och man längtar till sommarlovet när man läser."

"Jag tycker boken är väldigt bra och läsvärd, den är väldigt lärorik eftersom språket kan vara lite svårt att förstå ibland. Det gör att man får tänka till lite extra vilket är väldigt bra."

"Jag tycker att boken var lite seg i början fast väldigt lättläst, men blev bättre och bättre när man kom in i det mer. Den här boken kan man inte bara läsa utan man behöver tänka väldigt mycket på handlingarna som hänt innan."

"Jag tycker att boken var bra för att vara en så gammal bok. Jag brukar gilla nya böcker."

"Miljöerna i boken är tydligt beskrivna med många detaljer. Man får en riktigt bra bild av hur det
ser ut som gör det lättare att hänga med i boken när man läser".

"Boken var lite svårläst men man förstår allt tillslut. Jag gillar deckare där man får klura mycket i boken och där man vill veta mer och mer."

"Jag tycker boken är bra och det är bra att det finns humor i boken samtidigt som den är spännande och seriös i vissa delar. Humorn gör så att boken inte blir långtråkig."

"Det jag tycker gör boken så bra är att den känns så pass verklighetstrogen. Att varken handlingen eller miljön bara är "påhittad" av författaren är ett stort plus. Att Nesser dessutom har valt att växla mellan att skriva boken i dåtid och nutid gör bara det hela än mer spännande och det väcker liv i både läsaren och mysteriet".

"Författaren heter Håkan Nesser och meningen när han skrev boken var att han ville skriva en spännande historia som kunde överraska läsaren på något sätt, och väcka läsarens intresse samt väcka debatt."

"A man's got to do what a man's got to do". Ett citat som återkommer ofta i boken, det är nästan som ett motto för Erik och hans bror Henry."

"Jag tycker boken var bra, den var väldigt spännande och jag tycker det är bra att boken har ett öppet slut så man får tänka själv hur det är. Och boken är även baserad på saker som hänt i verkligheten vilket jag tycker gör allt bättre och mer spännande!"