The Maze Runner

Har du inte läst boken The maze runner av Thomas Dashner än så gör det! Eller rättare sagt böckerna, den första finns på svenska men de andra två finns redan på engelska, vilket var tur för mig eftersom jag inte kunde sluta läsa. Det var så spännande!

Första boken börjar med att Thomas kommer till en labyrint där ett gäng andra pojkar befinner sig. I mitten finns en glänta där de bor, runtom gläntan finns en stor mur som bara är öppen på dagarna. På nätterna stängs muren och pojkarna är åter skyddade mot odjuren som finns ute i labyrinten. Ingen av pojkarna har något minne av sina liv innan de hamnade där och dagarna är alltid likadana. Pojkarna är uppdelade i olika ”yrken”, några tar hand om djuren, några lagar mat och några springer i labyrinten för att hitta ledtrådar till hur man kommer ut, samma rutin varje dag.


Det brukar komma en ny pojke varje månad men bara några dagar efter att Thomas kommit dyker en ny person upp i gläntan, en tjej. Ingen förstår vad som pågår men snabbt börjar nya saker hända, gamla minnen dyker upp och ungdomarna börjar förstå mer och mer av både labyrinten och vad som finns utanför.


Som de flesta nog vet går "The maze runner" just nu på bio. Jag har inte sett filmen än och som vanligt är jag lite rädd för hur mycket de ändrat i filmen, men vad jag hört ska den ändå vara bra. Filmen är baserad på den första boken så skynda på att läsa så hinner ni läsa alla tre böckerna och kanske även prequel-boken innan nästa film kommer!



Maja
Bibliotekarie Karro