Seger – En dövhistorisk seriebok

Seger är skriven och tecknad av Viktor Jäderlund och är en seriebok om dövas och teckenspråkets historia i Sverige. Boken berättas utifrån en man som föddes 1948, det börjar med att han berättar historier för sitt barn men sedan övergår berättelsen mer och mer till nutid. Berättelsen slutar med Loreens framträdande i Melodifestivalen som framfördes på både tal och teckenspråk.

Jag tycker att formatet passar väldigt bra för sitt ändamål, bilderna för historien framåt och texten är framförallt informationstexter om viktiga årtal och liknande, pratbubblorna är väldigt få och det är speciella bubblor när personer pratar teckenspråk med varandra så att man ser skillnaden.

Jag ska erkänna att jag inte kände till alla de saker som boken tar upp och efter att ha läst den känner jag att den här boken borde alla läsa. Man kan diskutera huruvida boken är en bra historia, en bra faktabok eller en bra seriebok men för mig kändes ämnet så pass viktigt och intressant att boken blev bra hur man än vänder på det.

Jag rekommenderar alla, speciellt de som möter eller är teckenspråkiga som kanske inte vet så mycket om teckenspråkets historia, läser den här boken!

Maja, Bibliotekarie Karro