Den bioaktuella Ensam på Mars - The Martian

Jag har sagt det förr, Sci-fi är inte min favoritgenre, men Andy Weir har faktiskt lyckats skriva ett spännande, trovärdigt och humoristiskt rymdäventyr som jag verkligen kan rekommendera fler att läsa. Kanske är det dags för mig att omvärdera genren rentutav...

Ensam på Mars
handlar om en misslyckad rymdexpedition. De sex astronauterna på Ares III tvingas hastigt fly från Mars på grund av en kraftig sandstorm. I tumultet mister de en man ur besättningen. Tror de i alla fall... Det visar sig att Mark Watney faktiskt har överlevt mot alla odds och nu befinner sig helt ensam på planeten. På Mars är det mycket som kan gå fel och man måste vara en kreativ problemlösare för att ens ha en chans överleva. Eftersom Mark är biolog och ingenjör har han mycket viktig kunskap för att lösa problem med t.e.x. tillgången på mat, vatten och syre. För att odla behövs bakterier och det finns det inga på Mars... Ofta ställer man frågan; kommer det att funka?! Ja, kommer det? Läs!

Jag måste dock erkänna att det bitvis blir lite väl mycket tekniska data för min smak och det är ingen slump att Andy Weir är systemutvecklare och rymdnörd till vardags. Men är man intresserad så är det förstås nåt att grotta ner sig i. Framförallt tänker jag mig att boken är en guldgruva för alla naturvetenskapliga skolämnen. En roman på mattelektionen kanske?

Jag blir väldigt charmad av Marks speciella humor som bara funkar i den absurda marsmiljön: "Jag är faktiskt den bäste botanikern på planeten", och när hans laptop inte fungerar tänker han ge den ett lågt kundbetyg på företagets hemsida med argumentet "fungerar inte på Mars". Finns det några lagar på Mars? Teoretiskt sett är han nog en rymdpirat konstaterar han.

Och ja, jag instämmer med dem som sagt att detta är en Robinson Crusoe i rymden - and I like it!

Nu ser jag fram emot biofilmen med Matt Damon i huvudrollen.