En mycket intressant och aktuell biografi!

"31 år senare sitter jag i mammas lägenhet på Östra Torn i Lund och minns klasskamraternas glåpord som gjorde det omöjligt för mig att undfly sanningen att min hudfärg var avgörande för hur världen skulle bemöta mej. Jag minns min irrande, envisa jakt efter en mindre splittrad identitet. Jag söker fortfarande platsen där jag hör hemma. En plats där jag inte är mitt emellan. Där jag inte behöver påminnas om mitt hälftenskap. Jag har under så lång tid varken känt mej svensk eller amerikansk, vit eller svart."

Jag läste ut Jason Timbuktu Diakités biografi En droppe midnatt väldigt snabbt. Det är en biografi om en artist och hans familj, men också om identitet, rasism, USA och Sverige. Den här boken handlar främst om Diakités släkt på pappans sida, den afroamerikanska sidan.  Han beskriver sin uppväxt i Lund, hur det är att se annorlunda ut och hur han hanterat det som yngre. Han beskriver även sin ungdom när han var den enda hiphoparen så långt ögat kunde nå, hur svårt det var att få tag i amerikanska hiphop-skivor innan internet fanns och ett växande intresse för sitt afroamerikanska urspung. Han berättar även om sitt nutida jag som letar efter svar på frågor han länge burit på. För att få de svaren börjar han prata med sina föräldrar och även fler släktingar. Han åker till den amerikanska södern och träffar släktingar och försöker få en slags förståelse för sin egen historia. Historian går ända bak till slaveriet och man får som läsare en inblick i många frågor kring rasism, identitet och tillhörighet som känns otroligt viktigt i dagens läge!

Det här är inte en bok som bara är intressant för fans till artisten Timbuktu, utan en bok som borde vara intressant för alla!

Maja, bibliotekarie Karro