Children of blood and bone

Jag hade hört mycket om Children of blood and bone innan jag började läsa den, den har varit ganska omtalad så jag ville veta om den levde upp till sitt rykte. Jag tyckte om boken och författaren Tomi Adeyemi har lyckats väldigt bra med sin debutbok. En av de saker som det pratats om angående den här boken är att författaren som själv är nigeriansk-amerikansk har inspirerats av Västafrika och Yoruba-mytologi när hon skrivit berättelsen. Detta är ett ganska ovanligt inslag i den här typen av amerikanska fantasy-ungdomsböcker och jag tyckte att det lät intressant. Jag har också läst intervjuer med författaren där hon bland annat berättar att hon i boken ville spegla hur det är att vara svart i dagens USA.

Berättelsens huvudperson heter Zélie och hon bor i landet Orïsha. Bland Zélies folk fanns det förut många personer med magiska krafter men när boken börjar har kungens soldater dödat det flesta som kunde använda magi, även Zélies mor. Hennes folk lever nu i förtryck och slaveri. Ganska tidigt i boken väcks magin inom Zélie och hon bestämmer sig för att försöka återföra magins kraft till sitt folk. Hon beger sig ut på en farlig resa och som följeslagare har hon sin bror och den mer otippade resekamraten, prinsessan Amari, som är trött på sin fars tyranni. Zélie är väldigt vaksam och litar inte fullt ut på att Amari vill samma sak som hon själv. Så fort kungen får vetskap om resesällskapet och deras avsikter skickar han ut Amaris bror, kronprinsen, för att hämta hem sin syster och stoppa Zélie. Kronprinsen är dem hack i hälarna, vem kommer att hinna först? Och vem kan man egentligen lita på?

Tomi Adeyemi har skrivit en spännande bok som borde vara intressant för alla som gillar den här genren där kärlek, spänning och fantasy blandas. Boken har legat etta på New York Times bästsäljarlista och det planeras redan en filmatisering!

Maja, bibliotekarie på Karro