Att se stjärnor av Vio Szabo

Ibland tycker jag att det är roligt att lära mig något nytt när jag läser en roman och så blev det när jag hittade Vio Szabos debutroman Att se stjärnor. Hen introducerade för mig den för mig tidigare helt okända sporten roller derby. Helt kort: en fullkontaktsport med två lag på rullskridskor som kör på en oval inomhusbana och varje gång en spelare passerar en motståndare får laget poäng. Det är tufft, svettigt och roligt.

Bokens huvudpersoner Iskra och Isabella lever helt olika liv. Iskra bor med sin arbetslösa, psykiskt sjuka mamma i bostadsområdet alla flyttar från så snart de kan. Trots att kontakten på soc erbjuder Iskra en stödfamilj för femtioelfte gången tackar hon återigen nej. För henne är det självklart att det är hon som ska ta hand om sin mamma, men det är tufft att hålla koll så att hon tar sin medicin och inte börjar må sämre igen. Då hon och mamman nyss flyttat till orten och Iskra är en rätt tystlåten person av sig är hon ganska ensam, både i skolan och på fritiden.

Isabellas föräldrar har hur mycket pengar som helst och de bara väntar på att hon ska återhämta sig efter olyckan och fortsätta med sin ridning på elitnivå. Hon har ju trots allt kvalat in till en viktig hopptävling under hösten och det klart att hon vill vara med, menar föräldrarna. Fast efter det som hänt känner Isabella inte alls för att gå till stallet igen eller ens hänga med sina gamla kompisar.

Iskra och Isabella möts som åskådare på en roller derby-match och båda lockas att prova på. En av dem har en naturlig fallenhet för sporten, den andra får kämpa rätt mycket både fysiskt och mentalt. Båda tjejerna hittar något i sporten som får dem att må lite bättre; på och utanför planen.

En bok om:
att få vara sig själv
att hitta ett nytt sammanhang att trivas i
att välja sin egen väg
pengar och klass
queerhet
synen på kroppen inom olika sporter

Så bra!

Ale, bibliotekarie på Ru