Böcker av Jordyn Taylor

När jag jobbläste på sportlovet nyligen så upptäckte jag en för mig ny författare från USA som jag verkligen gillar, Jordyn Taylor. Jag hade visst plockat med mig två av hennes böcker hem och måste få berätta lite om båda för jag kan inte välja en av dem, trots att det är väldigt olika.


The Paper Girl of Paris

Nu: Sextonåriga Alice är i Paris med sina föräldrar för att ta hand om sin nyligen avlidna mormors lägenhet, som ingen visste fanns. Den har uppenbarligen stått tom i över 70 år sedan den verkar ha övergivits helt oplanerat. I lägenheten hittar Alice spår efter sin mormors familj, som hon aldrig berättade något om. Varför finns det t ex ett undangömt fotografi på en ung kvinna som verkar festa med högt uppsatta nazister? Är det så att det finns skamliga hemligheter i släkten? 

Då: Sextonåriga Adalyn känner inte igen sitt älskade Paris längre då Frankrike är ockuperat och nazister rör sig fritt överallt i staden. Vardagen har förvandlats till en mardröm. När Adalyn möter en ung man som är engagerad i motståndsrörelsen känner hon plötsligt lite livslust. Nu har hon möjlighet att slåss mot fienden. Frågan är om hon hade låtit bli om hon visste vilket priset skulle bli?



Don't Breathe a Word

Nu: Utan att ha blivit tillfrågad av sin mamma och styvpappa befinner sig Eva plötsligt på en fin internatskola, Hardwick Preparatory Academy. Eftersom hon ofta haft känslan av att aldrig riktigt höra till blir hon glad och smickrad när hon kontaktas av "the Fives" som visar sig vara skolans hemliga sällskap som bara noggrant utvalda elever får en möjlighet att vara med i. När Eva har varit med i the Fives ett tag är det olika saker som gör att hon börjar undra om orsaken till sällskapets existens. Är det bara för att kunna ha de bästa festerna och få olika fördelar från skolans ledning?

1962: Connie är en av sex studenter som ska delta i en simulering av hur bra skolans skyddsrum fungerar om man skulle drabbas av radioaktivt avfall i området. Egentligen får hon panik av att tänka på kärnvapenkrig men eftersom hon vet att skolans populäraste kille, Craig Allenby, ska vara med anmäler hon sig ändå. Väldigt snart inser alla deltagare att de inte hade en aning om vad testet kommer att innebära för dem. Alla kanske inte ens överlever?

Ale, bibliotekarie på Ru