Angeline Boulley - Mitt namn är Firekeeper


 

Mitt namn är Firekeeper skriven av debutförfattaren Angeline Boulley är en sådan där läsupplevelse som liksom känns komplett. Författaren har tänkt på allt, alla små detaljer är viktiga för storyn och karaktärsutvecklingen och världen som målas upp blir en plats du aldrig vill lämna.

Jag fick upp ögonen för den här boken då den vann bästa ungdomsbok 2021 på Goodreads. Goodreads, för dig som inte känner till det, är ett community för att diskutera böcker och de delar varje år ut priser i massa olika kategorier. Den här vann då förra året bästa ungdomsbok med hela 35 648 röster.

Jag får dock erkänna att det tog ett tag innan jag fatta vad hypen var om. Storyn börjar väldigt långsamt, författaren tar sin tid att presentera huvudpersonen, 18-åriga Daunis Fountaine, och hennes tillvaro. Vi följer med i hennes vardagslunk, presenteras för nya personer och får en introduktion i kulturen hon lever i på reservatet vid gränsen mellan USA och Kanada. Det gick till den gräns att jag började fundera på om hela boken skulle hanka sig fram i denna takt – men sen kommer den. Vändningen. Och alla de små detaljer som innan känts som utfyllnad visar sig vara nödvändiga för att hänga med i vad som komma skall.

Det är svårt att sätta en kategori på den här boken, men jag antar att den lutar mest åt thriller-hållet. Vi lär känna ett samhälle med starka traditioner som skakas i grunden av en ny hallucinogen drog som börjat spridas bland ungdomar från den amerikanska ursprungsbefolkningen. Vår hjälte, Daunis, blir en central figur i denna härva och den röda tråden i historien blir att försöka lista ut vad det är som försiggår. Var kommer drogen ifrån? Vilka är det som sprider den?

Smart, engagerande och lärorik – det är en slow burn, men när den här boken får grepp om dig kan du inte sluta tänka på den!

/// David på Karro